STREFA KLIENTA Szukaj w serwisie...

Planujesz rozpocząć samodzielne treningi na siłowni?
Przeczytaj ebooka "Kulturystyka (nie tylko) dla początkujących".

Copyright © autor artykułu: Wojciech Kowalczyk - trener personalny
Wszelkie prawa zastrzeżone You can cite - zezwolenie na przedruk/publikację na warunkach określonych w 'prawach autorskich'

ZANIM SKOPIUJESZ - PRZECZYTAJ

Czy wiesz co jesz? - wpływ odżywiania na zdrowie i sylwetkę

Otyłość - otyła sylwetka Już król Salomon (X wieków p.n.e.) mówił, że "nie ma nic lepszego dla człowieka jak to, żeby jeść i pić, i w tym upatrywać przyjemność w swoim trudzie." (Księga Kaznodziei Salomona 2,24.)

Nie sądzę, aby w czasach Salomona działały McDonald's, KFC, Burger King *), cateringi, chińczyki, ... kuchnia staropolska itp., ale myślę, że każdy z nas z łatwością umie sobie wyobrazić, co król miał na myśli. Zresztą dziś, może trochę mniej oględnie, ale często mówimy na coś "niebo w gębie".

Jedzenie może być NAPRAWDĘ PYSZNE ... i tu właśnie zaczynają się schody.
O ile w dawnych wiekach nie było raczej z tym problemu, o tyle w naszych czasach zazwyczaj jest tak, że to co pyszne, jednocześnie nie jest zdrowe. A jeśli coś jest zdrowe, to nie mówimy o tym, że jest pyszne, mówimy co najwyżej "może być" albo "niezłe". Bo cóż może być lepszego od Ptasiego Mleczka®, Hot Wingsów®, shake'a waniliowego, Coca-Coli®, czekolady z orzechami czy chociażby zwykłych frytek (o używkach nie wspominając)?

Jakby na to nie patrzył, od jedzenia jesteśmy uzależnieni, dosłownie i w przenośni. Dlaczego?

Dlatego, że nasz organizm jest bezustannym placem budowy, na którym jedne komórki odnawiają się, inne obumierają, i któremu musimy dostarczyć odpowiednich materiałów budulcowych w odpowiednim czasie. Od tego, jakie to będą materiały, zależeć będzie budowa i kondycja całego organizmu.
Nasz organizm potrzebuje np. ok. 20, a nawet mniej dni, aby całkowicie wymienić wodę w ustroju, od 2 do 4 miesięcy, aby odnowić komórki krwi i ok. pół roku, aby wymienić wszystkie białka. Jeśli nie odżywiamy się w sposób właściwy, procesy zachodzące w organizmie, mówiąc najogólniej, zostają upośledzone.

Nic nie da się ukryć. To co spożywamy pozostaje w nas i decyduje o naszym samopoczuciu, zdrowiu bądź chorobie. Kiedy rano wypijemy filiżankę kawy, dopiero wtedy czujemy, że nadajemy się do życia. Czyż nie?
A czy możesz powiedzieć o sobie to samo, jeśli nie wypijesz kawy? Jeśli tak, to super!
Zwykłe badanie krwi, mówi nam o tym, czego mamy za dużo, a czego za mało. Dmuchanie w balonik też wiele mówi. Badania antydopingowe potrafią wykryć niedozwolone środki, przyjmowane wiele miesięcy wcześniej. Najłatwiej jednak, objawy złego odżywiania można zaobserwować gołym okiem, jeszcze zanim pojawią się problemy. Wystarczy stanąć (w samej bieliźnie) przed lustrem.

Z doświadczeń moich klientów wynika, że nie jest to jednak wcale takie proste. Okazuje się, że często unikamy patrzenia na siebie, ponieważ boimy się konfrontacji z rzeczywistością. O wiele łatwiej jest wszystko zamaskować ubraniem i ... już jest dobrze. Tymczasem spoglądanie w lustro jest najłatwiejszym i najszybszym sposobem na wczesne wychwycenie błędów w odżywianiu i podjęcie stosownych działań zapobiegawczych. W dalszej kolejności postawiłbym na centymetr krawiecki, a na końcu na wagę.

Produkty spożywcze Niezależnie od celu jaki sobie stawiamy (czy chcemy przybrać na wadze, czy też schudnąć) spożywane przez nas produkty mają fundamentalne znaczenie dla naszego wyglądu.
Zdrowe odżywianie polega na dostarczaniu organizmowi zróżnicowanego pożywienia, we właściwych ilościach i odpowiednich proporcjach, bogatego w białko, węglowodany, niezbędne tłuszcze, witaminy i minerały, no i oczywiście w czystą wodę.

Jeśli zależy Ci na zdrowym i pięknym wyglądzie, a tym bardziej na osiąganiu wyników w sporcie, musisz o to zadbać. Nie ma innego wyjścia. Zapomnij o cudownych pigułkach, magiczny środkach i dietach cud. Dobrze skomponowane posiłki, spożywane we właściwym czasie, dadzą Ci to, co najlepsze: energię, witalność, zdrowie i piękny wygląd. Pójście na skróty może oznaczać tylko jedno: kłopoty.

Wprowadzanie zasad zdrowego odżywiania wiąże się oczywiście z pewnym wysiłkiem intelektualnym. Wymaga chociażby pobieżnego zapoznania się z takimi pojęciami jak: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, minerały, kaloryczność, indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny.
Dla osób, które dopiero co zaczynają wprowadzać takie zasady w swoim życiu, może wydawać się to trochę męczące, w szczególności jeżeli chodzi o liczenie kalorii, białek, węglowodanów czy tłuszczy. Ponieważ jednak większość kupowanych produktów ma dziś podawany skład na opakowaniu, można dojść szybko do wprawy. Tym bardziej, że przecież co pewien czas spożywamy powtórnie swoje ulubione potrawy. Stąd też w miarę łatwo jest to wszystko zapamiętać.

W części serwisu zatytułowanej tabela wartości odżywczych zebrałem podstawowe informacje o produktach spożywczych.
Osoby zainteresowane tym tematem, z pewnością znajdą tam coś dla siebie.

Wyjaśnienie i wpajanie zasad zdrowego odżywiania (zarówno dla tych, którzy pragną zrzucić zbędne kilogramy, jak i dla tych, którzy chcą nabrać beztłuszczowej masy ciała) stanowi nieodłączną część prowadzonych przeze mnie treningów personalnych.
Dlatego jeśli zmagasz się z ww. problemami, może właśnie ćwiczenia/treningi z trenerem osobistym będą dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Zapraszam Cię do współpracy.

Wojciech Kowalczyk
trener osobisty

*) Znaki towarowe i nazwy zastrzeżone:
McDonald's - należy do McDonald's Corporation, www.mcdonalds.com
KFC, Hot Wings® - należy do KFC Corporation, www.kfc.com
Burger King - należy do Burger King Corporation, www.bk.com
Ptasie Mleczko® - należy do LOTTE Wedel Sp. z o.o., www.wedel.pl
Coca-Cola® - należy do The Coca-Cola Company, www.coca-colacompany.com



Dokumentacja serwisu  |  Mapa serwisu

Copyright © 2012 - 2017 POLTREN Wojciech Kowalczyk

Valid XHTML 1.0 Strict