STREFA KLIENTA Szukaj w serwisie...

Copyright © autor artykułu: Wojciech Kowalczyk - trener personalny
Wszelkie prawa zastrzeżone You can cite - zezwolenie na przedruk/publikację na warunkach określonych w 'prawach autorskich'

ZANIM SKOPIUJESZ - PRZECZYTAJ

Kilka słów nt odżywek w kulturystyce i fitness

Poniższy artykuł to tylko fragment e-booka Kulturystyka (nie tylko) dla początkujących.

Odżywki i suplementy diety Temat stosowania odżywek poruszany jest przez większość osób rozpoczynających regularne treningi. Dotyczy to w takim samym stopniu mężczyzn, jak i kobiet.
Na wstępie chcę zaznaczyć jedną bardzo ważną rzecz, aby nie być źle zrozumianym.
Odżywki i suplementy to nieodłączna część życia wielu sportowców. Nie tylko tych uprawiających kulturystykę i fitness. Odżywki są pożyteczne, potrzebne, a na poziomie zaawansowanym nawet konieczne. Czy jednak każdy powinien je stosować?

Często obserwuję, jak osoba zupełnie początkująca kupuje różnego rodzaju odżywki i suplementy diety, które mają jej pomóc w realizacji zamierzonego celu.
Jeszcze na dobrą sprawę nie rozpoczęły się treningi, mięśnie nie wykonały żadnej pracy, ale białko, gainery, kreatyna i termogeniki już są. Pytanie zatem brzmi, nie - CZY, tylko KIEDY potrzebujemy odżywek. Czy osoby początkujące powinny stosować odżywki już od pierwszego dnia treningów, czy też powinny z tym odczekać przynajmniej kilka miesięcy?

Wbrew temu co sugerują reklamy niektórych producentów odżywek, każdy, kto rozpoczyna treningi, będzie czynił postępy, nawet jeśli na początku będzie odżywiał się bułką z masłem. Dlaczego tak się dzieje?

Dlatego, że takie jest prawo natury. Mięsień trenowany rozwija się, a nietrenowany zanika. Każdy organizm, który do tej pory nie był poddawany większemu wysiłkowi, jest głodny takiego wysiłku. A to oznacza, że każdy mięsień, każde jego włókno w ten czy inny sposób zareaguje na ten wysiłek.

Zdrowa żywność Pamiętam, jak wykonałem swój pierwszy trening na biceps. Jako młody człowiek, pozytywnie nastawiony do treningu i pełen determinacji do tego, aby odmienić swoje ciało, podszedłem do tego bardzo ambitnie. Wykonałem chyba 15 serii uginania przedramion ze sztangielkami, z maksymalnym ciężarem, jaki byłem w stanie wtedy unieść. Jaki był tego efekt?
Otóż, po pierwszym treningu obwód bicepsa zwiększył się o 9mm!!!. Cóż za radość. To jest to! Sukces!!! Znalazłem sposób, jak można wspaniale zbudować sylwetkę. W myślach już nawet obliczyłem, że po roku będę wyglądał jak czołowi kulturyści.

Niestety, nie miałem wtedy pod ręką ani trenera osobistego, ani instruktora kulturystyki. Zapewne dowiedziałbym się od nich, że organizm musi stopniowo przygotowywać się do obciążeń i intensywności treningu oraz przede wszystkim należy prawidłowo się odżywiać.
Efekt mojego ćwiczenia na biceps był taki, że przez kolejne półtora tygodnia po treningu nie byłem w stanie rozprostować rąk. Po około dwóch tygodniach bicepsy wróciły do stanu używalności, a obwody spadły prawie do punktu wyjścia.

Powtórzę jeszcze raz. Każdy organizm bez wyjątku, który przez długi czas nie był poddawany większemu wysiłkowi, będzie na ten wysiłek reagował w stopniu proporcjonalnym do jego intensywności.
Ilość białek, węglowodanów i tłuszczy zawartych w dobrze skomponowanych posiłkach w zupełności wystarczy do tego, aby na tym poziomie zaawansowania dostarczyć organizmowi to, czego mu najbardziej potrzeba.

Dlatego, jeżeli jesteś osobą zupełnie początkującą albo już ćwiczyłeś, ale miałeś długą przerwę, sugeruję odłożyć wszelkie odżywki i suplementy (z wyjątkiem witamin i minerałów) do szafy na przynajmniej pół roku, tj. do czasu, kiedy będziesz na takim etapie zaawansowania treningowego, gdy stosowanie preparatów wspomagających pozwoli Ci w sposób optymalny wykorzystać ich zalety.

Zamiast tego skup się teraz na właściwie dobranej diecie, odpowiednim treningu i umiejętnym wypoczynku. To jest najlepsze, co możesz w tej chwili zrobić dla swojego organizmu. W żaden sposób nie zahamuje to twoich postępów.
Odżywiaj się zdrowo, ćwicz na swoim poziomie zaawansowania, odpoczywaj właściwie. Efekty przyjdą szybciej, niż się spodziewasz.
Po około 6 miesiącach regularnych treningów możesz zacząć rozglądać się za odżywkami oraz suplementami innymi niż witaminy i minerały. Wtedy też w pełni docenisz ich zalety. Wcześniej jednak nie będzie to dla Ciebie optymalnym rozwiązaniem.

Wojciech Kowalczyk
trener osobisty



Dokumentacja serwisu  |  Mapa serwisu

Copyright © 2012 - 2017 POLTREN Wojciech Kowalczyk

Valid XHTML 1.0 Strict