STREFA KLIENTA Szukaj w serwisie...

Copyright © autor artykułu: Wojciech Kowalczyk - trener personalny
Wszelkie prawa zastrzeżone You can cite - zezwolenie na przedruk/publikację na warunkach określonych w 'prawach autorskich'

ZANIM SKOPIUJESZ - PRZECZYTAJ

Wolne rodniki i antyoksydanty - pojęcia, które warto znać

Poniższy artykuł to tylko fragment e-booka Kulturystyka (nie tylko) dla początkujących.

Wolne rodniki i antyoksydanty (przeciwutleniacze) Intensywne treningi oprócz tego, że pobudzają organizm do wzrostu, przyczyniają się także, niestety, do produkcji substancji, które mogą być przyczyną kłopotów.
Mowa o wolnych rodnikach, które potrafią wyniszczyć wszystko, począwszy od centralnego systemu nerwowego na układzie kostnym skończywszy.

Co to są wolne rodniki?

Wolne rodniki to szkodliwe (jeśli występują w nadmiarze) substancje powstające w organizmie m.in. w wyniku przemian metabolicznych. Na ich nadmierną produkcję ma wpływ także silny, długotrwały stres czy też długie opalanie się. Poza tym mogą się one dostać do organizmu również z zewnątrz, np. z żywnością (w szczególności tą bogatą w konserwanty lub przetwarzaną w wysokiej temperaturze), dymem papierosowym, skażonym powietrzem, a nawet lekami.

Wolne rodniki to atomy lub cząsteczki o podwyższonej reaktywności, które na skutek rozpadu wiązań chemicznych tracą lub pozyskują na swojej zewnętrznej orbicie jeden elektron.

W związku ze swoją reaktywnością dążą one do przyłączenia lub oddania kolejnego elektronu, utleniając w ten sposób każdą substancję, z którą się zetkną. Atakują one zazwyczaj te atomy lub cząsteczki, które posiadają podwójne wiązania np. białka lub DNA komórek, doprowadzając tym samym do ich uszkodzenia.
Mogą także doprowadzić do powstania wielu poważnych chorób m.in.: cukrzycy, nadciśnienia, bezpłodności czy miażdżycy. Są również przyczyną szybkiego starzenia się wszystkich komórek, z którymi się zetkną.

Każdego dnia w ciele człowieka produkowane są ogromne ilości wolnych rodników. Organizm zazwyczaj potrafi sobie poradzić z nimi, wykorzystując je czasem nawet do niszczenia groźnych bakterii lub utleniania toksycznych substancji. Problem pojawia się wtedy, gdy ma miejsce nadmierna ich produkcja (lub obecność), z którą organizm nie daje sobie rady.

Jeśli brak jest stosownych mechanizmów obronnych, wówczas mogą doprowadzić one do bardzo rozległych zniszczeń wielu komórek, w tym mięśni.

Dzieje się tak często np. po treningach. Jeśli następnego dnia (lub w kilka dni) po treningu odczuwasz ból w mięśniach, to przyczyną tego bólu są właśnie wolne rodniki.
Czy można temu zaradzić i ograniczyć działanie wolnych rodników do minimum?

Oczywiście. Pomocne w takich przypadkach są antyoksydanty.

Co to są antyoksydanty?

Antyoksydanty to brygady antyterrorystyczne w organizmie - to przeciwutleniacze, które wzmacniają mechanizmy obronne organizmu, dostarczając wolnym rodnikom brakujący elektron. Wolny rodnik traci w ten sposób swoją aktywność, ulegając później neutralizacji w układach enzymatycznych komórek. Doskonałymi antyoksydantami są witaminy C, E, beta-karoten (prowitamina A) oraz pierwiastek śladowy selen

Aby więc zminimalizować szkodliwe skutki działania wolnych rodników, należy przede wszystkim spożywać odpowiednie ilości świeżych produktów zawierających ww. antyutleniacze. Duże znaczenie w tej walce ma także odpowiedni odpoczynek i sen.

Również sport (choć z jednej strony jest przyczyną powstawania wolnych rodników) stanowi równocześnie jedną z najlepszych form walki z tymi substancjami. Jeśli uprawiany jest regularnie, z odpowiednią intensywnością, ma działanie dobroczynne i przyczynia się nie tylko do poprawy samopoczucia i ogólnego stanu zdrowia, ale przede wszystkim obniża poziom hormonów stresu, będących jednym ze źródeł powstawania wolnych rodników.

Wojciech Kowalczyk
trener osobisty



Dokumentacja serwisu  |  Mapa serwisu

Copyright © 2012 - 2017 POLTREN Wojciech Kowalczyk

Valid XHTML 1.0 Strict