STREFA KLIENTA Szukaj w serwisie...

Copyright © Wojciech Kowalczyk - trener personalny
Wszelkie prawa zastrzeżone Do not copy - kopiowanie treści wymaga zgody autora

ZANIM SKOPIUJESZ - PRZECZYTAJ

Współpraca z trenerem osobistym / treningi personalne - najczęściej zadawane pytania (FAQ)

 

  1. Czy trener personalny musi mieć uprawnienia?

    W świetle obowiązujących dziś przepisów tj. w myśl tzw. ustawy deregulacyjnej (*) trener nie musi obecnie posiadać uprawnień do wykonywania zawodu. Wszystkie dotychczasowe stopnie trenerskie utraciły swoją ważność.

    W związku z powyższym trenerem personalnym może zostać dziś zatem każdy, kto ukończył 18 lat, posiada co najmniej średnie wykształcenie, nie był skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne popełnione w związku ze współzawodnictwem organizowanym przez Polski Związek Sportowy oraz posiada wiedzę, doświadczenie i umiejętności (niesprawdzane formalnie) z zakresu działalności trenerskiej lub instruktorskiej.
    W myśl założeń ustawodawcy to rynek ma weryfikować umiejętności trenerskie poszczególnych trenerów.

    *) p. Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów art. 25. oraz Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie art. 41.3
  2. Czy posiadanie przez trenera uprawnień świadczy o jego profesjonalizmie?

    Nie. O profesjonalizmie trenera świadczy jakość wykonywanej przez niego usługi i umiejętność przekazania zdobytej wiedzy podopiecznym. Posiadanie uprawnień świadczy jedynie o tym, że ktoś ukończył dany kurs lub szkolenie, oraz że zdobył stosowną wiedzę w danej dziedzinie. Nie ma to jednak nic wspólnego z profesjonalizmem. Samo ukończenie szkolenia nie czyni trenera ekspertem.
    Można być profesjonalistą w każdym calu, nie posiadając żadnych uprawnień, ale jednocześnie nie można nim być, jeśli nie posiada się stosownej wiedzy i doświadczenia.
  3. Ile kosztuje trening personalny i czy otrzymam rabat, jeśli wykupię jednorazowo większą liczbę treningów?

    Cena za treningi personalne naliczana jest zgodnie z obowiązującym cennikiem.
    Jeżeli zdecydujesz się na zakup treningów w pakietach (płatnych z góry, jednorazowo, za cały okres), otrzymasz stosowny rabat w postaci dodatkowych darmowych treningów (do wykorzystania w trakcie trwania pakietu).

    Do wyboru masz następujące możliwości:
    - pojedynczy trening;
    - pakiety miesięczne w liczbie: 6, 8, 10 lub 12 treningów, do których otrzymasz w ramach promocji odpowiednio: 2, 4, 6 lub 8 dodatkowych (darmowych) treningów;
    - pakiety kwartalne w liczbie: 16, 20, 24 lub 28 treningów, do których otrzymasz w ramach promocji odpowiednio: 8, 16, 24 lub 32 dodatkowe (darmowe) treningi.
    Więcej informacji na ten temat znajdziesz w zakładce pakiety treningowe.
  4. Który pakiet treningowy będzie odpowiedni dla mnie?

    Wybór odpowiedniego pakietu treningowego uzależniony jest od co najmniej czterech podstawowych czynników:

    - dysponowania odpowiednią ilością czasu wolnego;
    - celu treningowego;
    - stopnia zaawansowania treningowego;
    - możliwości finansowych (zobacz cennik).

    Rozważając zakup konkretnego pakietu bądź pakietów należy wziąć pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, a więc po pierwsze musisz określić czy dysponujesz odpowiednią ilością czasu wolnego, tzn. czy będziesz w stanie trenować regularnie 2, 3, 4 lub nawet 5 razy w tygodniu przez dłuższy czas. Jeśli nie masz zbyt wiele czasu, bezpiecznym wyborem będą dla Ciebie "pakiety zwykłe", czyli treningi 2 razy tygodniowo.
    Po drugie weź pod uwagę, że w zależności od Twojego celu treningowego, czas współpracy może wynosić od jednego miesiąca do nawet kilkunastu miesięcy. Czasem może ona przerodzić się również w stałą, tj. wieloletnią współpracę (p. także "Jak długo trwa zazwyczaj współpraca z trenerem personalnym?").
    Po trzecie musisz określić stopień Twojego zaawansowania treningowego. Dla osób początkujących (tzn. takich, które nigdy nie ćwiczyły, bądź miały bardzo długą przerwę treningową) w większości przypadków najlepiej sprawdzać się będą "pakiety optymalne", czyli treningi 3 razy w tygodniu. Dla osób średniozawansowanych (ze stażem treningowym: przynajmniej 6 miesięcy regularnych ćwiczeń) - "pakiety intensywne", czyli treningi 4 razy w tygodniu, lub "superintensywne" - treningi 5 razy w tygodniu.
    Jeżeli chodzi o ostatni czynnik - możliwości finansowe - tutaj musisz już określić je sam(a).
  5. Co należy zabrać ze sobą na trening personalny?

    Na każde zajęcia personalne należy zabrać strój treningowy, wygodne obuwie sportowe, wodę do picia (1,5 litra), ręcznik i jednego lub dwa banany. Dodatkowo jeżeli treningi będą odbywać się częściowo lub w całości na siłowni, dobrze byłoby mieć rękawiczki do ćwiczeń i ew. własny pas treningowy.
    (p. także jak się ubierać, czyli co zabieramy na trening)
  6. Ile czasu trwa pojedynczy trening personalny?

    Czas trwania treningu personalnego zależy od stopnia zaawansowania ćwiczącego i jego celu treningowego. Generalnie obowiązuje zasada skracania jednostki treningowej wraz ze wzrostem stopnia zaawansowania ćwiczącego.

    Treningi dla początkujących ze względu na potrzebę objaśniania, korygowania i pokazywania ćwiczeń trwają zazwyczaj 60 - 80 min. Są to treningi o mniejszej intensywności, jednakże w sposób optymalny dopasowane do możliwości ćwiczącego.

    Treningi dla zaawansowanych (powyżej drugiego roku ćwiczeń) trwają bardzo często nie dłużej niż 50 minut. Wynika to bezpośrednio z faktu, iż osoby zaawansowane są w stanie (czyli są do tego odpowiednio merytorycznie oraz fizycznie przygotowane i mogą) wykonać trening o ogromnej intensywności w bardzo krótkim czasie. Oczywiście osoby zaawansowane, jeżeli istnieje taka konieczność wynikająca z programu lub celu treningowego, mogą wykonywać także treningi o dłuższej rozpiętości czasowej.

    Głównym punktem odniesienia, na każdym etapie zaawansowania, będzie jednak zawsze cel treningowy i odpowiednie przygotowanie fizyczne do wykonania treningu o określonej intensywności.
  7. Jak długo trwa zazwyczaj współpraca z trenerem personalnym?

    Czas współpracy z trenerem osobistym jest ściśle związany z celem treningowym klienta, jego motywacją do pracy, ilością czasu, jaką może poświęcić na treningi, możliwościami finansowymi itd..
    Zazwyczaj należy liczyć się z dłuższą niż krótszą współpracą, w szczególności jeśli mamy do czynienia z wieloletnimi zaniedbaniami. I tak np. jeżeli ktoś tyje latami, to powinien dać sobie odpowiednio dużo czasu na to, aby ten proces odwrócić. Nie osiąga się tego w miesiąc czy dwa.
    Należy mieć na uwadze, że wszelkie drogi prowadzące na skróty, to zazwyczaj drogi donikąd. W treningach personalnych nie ma miejsca na takie działanie. Dlatego też zawsze lepiej jest się przygotować na dłuższy okres współpracy.
    Jeżeli weźmiemy pod uwagę jedynie cele treningowe, to one również mogą być bardzo różne, np.: krótko- lub długoterminowe. Cel krótkoterminowy, powiedzmy, zrzucenie kilku kilogramów tłuszczu, można osiągnąć w czasie ok. sześciu miesięcy. Cele długoterminowe np. redukcja tkanki tłuszczowej w połączeniu z odbudową umięśnienia i przygotowaniem klienta do samodzielnej pracy, wymagają zdecydowanie dłuższego okresu współpracy, nawet kilkunastu miesięcy.
    Niektórzy klienci decydują się też (i to wcale nie rzadko) na stałą współpracę, trwającą latami. Tak naprawdę to Ty sam(a) decydujesz, ile czasu ma trwać taka współpraca.
  8. Mam kilka celów do zrealizowania. Czy będą one realizowane po kolei czy wszystkie na raz?

    Współpraca z trenerem personalnym wiąże się z optymalizacją wszystkich działań w taki sposób, aby klient mógł zrealizować swój cel w sposób możliwie najszybszy, bezpieczny i trwały.
    W związku z tym, tam gdzie tylko będzie to możliwe, Twoje cele zostaną połączone i będą realizowane równolegle. Tam gdzie nie będzie takiej możliwości, będą realizowane po kolei. Jeśli Twój cel treningowy jest dosyć złożony (skomplikowany), może zostać dodatkowo (i najprawdopodobniej tak się stanie) podzielony na mniejsze cele, które realizowane będą etapami.
  9. Ile razy w tygodniu muszę ćwiczyć, aby uzyskać widoczne efekty?

    Jeden lub dwa treningi w tygodniu będą zawsze lepszym rozwiązaniem niż brak treningów w ogóle. Jednak przy takiej częstotliwości nie należy spodziewać się spektakularnych wyników.
    Przy jednym lub dwóch treningach tygodniowo na pewno poprawie ulegnie zdrowie, jednak aby móc zauważyć zmiany w organizmie "gołym okiem", częstotliwość treningów powinna być nieco większa. W zależności od celu treningowego optymalnym rozwiązaniem dla osób początkujących będą trzy lub cztery treningi w tygodniu.
  10. Mam ponad 40 lat. Czy na podjęcie aktywności fizycznej nie jest już za późno i czy zdołam jeszcze cokolwiek osiągnąć?

    Aby uzyskiwać jak najlepsze wyniki w sporcie, dobrze byłoby zatroszczyć się o sprawność fizyczną w jak najmłodszym wieku. Jednakże nigdzie nie jest powiedziane, że osoby po 40-tce nie mogą zająć się sportem na poważnie i czynić z tego tytułu znacznych postępów.

    Na aktywność fizyczną nigdy nie jest za późno. Po przekroczeniu 40-tki wciąż masz wystarczająco dużo czasu, aby zbudować piękną sylwetkę, a przy okazji zadbać także o zdrowie, zanim wiek zacznie odciskać swoje piętno. Jeżeli jesteś w dojrzałym wieku, a ostatnią aktywnością fizyczną były zajęcia WF-u w szkole średniej, powinieneś/powinnaś przed rozpoczęciem regularnych treningów zasięgnąć porady lekarza i przeprowadzić podstawowe badania pod kątem wykrycia ew. niedomogów serca, bądź innych schorzeń, które mogłyby stanowić jakiekolwiek zagrożenie dla zdrowia lub życia.
  11. Chciał(a)bym podjąć współpracę z trenerem personalnym, ale od wielu lat nie miałem / miałam do czynienia ze sportem i obawiam się czy podołam ciężkim treningom.

    Współpraca z trenerem personalnym tym różni się od pracy grupowej (a nawet od pracy samodzielnej), że trener osobisty potrafi dopasować intensywność treningów, rodzaje ćwiczeń i stosowane metody treningowe w sposób optymalny do stopnia zaawansowania czyli do możliwości osoby podejmującej taką współpracę.

    Każdy trening, który z Tobą przeprowadzę będzie więc na tyle intensywny, abyś po pierwsze, był(a) w stanie go wykonać, po drugie, uczynił(a) to bez uszczerbku na zdrowiu, i wreszcie po trzecie, byś w dłuższej perspektywie czasu był(a) w stanie czynić postępy gwarantujące osiągnięcie zamierzonego celu.
  12. Jestem po urazach. Czy to nie wyklucza mnie z ćwiczeń?

    Generalnie po wielu urazach wskazana jest aktywność fizyczna. Jednak przed rozpoczęciem współpracy z trenerem osobistym należy zasięgnąć porady u lekarza prowadzącego. Jeżeli nie ma przeciwwskazań lekarskich co do podjęcia aktywności fizycznej, nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy mogli rozpocząć regularne treningi.
    Na spotkaniu organizacyjnym musisz mi jednak powiedzieć o swoich dolegliwościach.
    Przygotowując dla Ciebie program treningowy, wezmę pod uwagę ew. ograniczenia wynikające z przebytych urazów i wszystkie zalecenia lekarza.
  13. Jestem osobą bardzo ambitną i zmotywowaną. Jak szybko będę mógł / mogła rozpocząć wykonywanie bardzo intensywnych treningów?

    Główną zaletą treningów personalnych jest dopasowanie ich intensywności do możliwości ćwiczącego, w zależności od stopnia zaawansowania treningowego, a nawet od pory dnia. Dzięki temu zarówno początkujący jak i zaawansowani czynią optymalne postępy. Oznacza to, że treningi są wyczerpujące zarówno dla jednych, jak i drugich. Różnica polega jedynie na tym, że osoba zaawansowana lepiej znosi wysiłek i jest w stanie wykonywać treningi o ogromnej intensywności, w krótszym czasie, bez uszczerbku dla zdrowia.

    Mimo iż treningi na każdym etapie zaawansowania są odpowiednio intensywne, to jednak pierwsze trzy do sześciu miesięcy należy zdecydowanie potraktować jako czas nauki, poznawania reakcji własnego organizmu na obciążenia treningowe, uczenia się tzw. czucia mięśniowego, nabierania sportowych nawyków itd. Jest to tzw. okres wstępny, przygotowawczy lub rozruchowy. Bez tego okresu nie będziesz w stanie wykonywać naprawdę intensywnych treningów w późniejszym czasie. Okresu tego nie można przeskoczyć jeżeli rozpoczynasz treningi jako osoba początkująca, ponieważ grozi to nabawieniem się kontuzji i przetrenowaniem czyli de facto wykluczeniem z treningów lub w najlepszym przypadku zatrzymaniem w rozwoju.

Wojciech Kowalczyk
trener osobisty



Dokumentacja serwisu  |  Mapa serwisu

Copyright © 2012 - 2017 POLTREN Wojciech Kowalczyk

Valid XHTML 1.0 Strict